URSS ocupă spaţiul virtual românesc – Dilema Veche Nr.124 9-16 iun. 2006

Ioana CALEN

Vasile Ernu, autorul cărţii Născut în URSS, se autodescrie ca “produsul perfect soviectic”, un homo sovieticus pursînge. Nici n-a apucat să fie lansată bine, că Născut în URSS a şi încins atmosfera şi a stîrnit controverse. Cel mai des s-a spus că este vie şi enervantă. Mai precis, enervant de vie! Ca şi cum nu ar fi fost suficient că ne-a dat dureri de cap cu cartea asta, Vasile Ernu a avut tupeul să o extindă şi asupra Internet-ului românesc, neprihănit de cele sovietice ca un ţînc de trei ani care, între două partide de somn, mai bagă un Counter Strike. Născut în URSS este prima carte din România cu un site propriu (www.nascutinurss.ro ). Nu-i nimic spectaculos în asta. Şi nici enervant. Dar cînd este vorba de primul site din România dedicat comunismului, ar trebui să ne dea un pic de gîndit.

Ernu cel din afara textului este un tip cool şi perfect adaptat lumii capitaliste, care ştie să îşi promoveze produsul şi să (se) vîndă, să facă valuri şi să zgîndăre spiritele (şi bubele lor). Site-ul nu prea face cu ochiul, are un look auster, fără brizbrizuri şi jucării, pentru că este în primul rînd o “arhivă subiectivă şi funcţională”
care ilustrează anumite lucruri din carte. Ideea iniţială era ca aceste imagini să ajungă pe un CD, dar, pentru că legea copyright-ului în România este complexă şi are multe aspecte, proiectul a fost redus la această pagină web.

www.nascutinurss.ro conţine informaţie şi materiale despre URSS cît nu conţine tot Internet-ul românesc. Nostalgicii puterii sovietelor, care înţeleg ruseşte, pot asculta online discursurile marilor conducători, precum Andropov, Brejnev sau Lenin. Imaginile cu obiecte vor trezi cu siguranţă amintiri celor a căror copilărie este strîns legată de cravatele de pionieri, păpuşile ruseşti, de numărătorile cu bile de lemn după care au învăţat să socotească, magnetofoanele cu benzi pe care, atunci cînd se rupeau, le lipeau cu scotch, ascuţitoarele de creion cu manivelă, lupul din desenele “Nu zaeţ pagadi” sau jucăriile cu ursuleţul Mishka, simbolul jocurilor olimpice de la Moscova în 1980. Puteţi downloada cîntece pioniereşti, coloana sonoră de la Scufiţa Roşie, iar rockerii vor fi mai mult decît încîntaţi să redescopere Kino, Nautilus Pompilius sau Krematory.

-
9 June, 2006
Comments Off on URSS ocupă spaţiul virtual românesc – Dilema Veche Nr.124 9-16 iun. 2006