Vasile Ernu s-a “Nascut in URSS” – www.metropotam.ro

Vineri seara s-a lansat in Club A, cu muzica ruseasca si fotografii de conducatori dictatori iubiti, volumul de debut al lui Vasile Ernu – “Nascut in URSS”. Trecutul trebuie asumat fara atitudini extreme, spune Vasile Ernu. Nu ii intelege nici pe cei care se raporteaza la trecut cu nostalgie si il idealizeaza, dar nici pe cei care il neaga in totalitate.

In aceasta atmosfera de normalitate si asumare relaxata s-a desfasurat si intalnirea din Club A, moderata de Andrei Gheorghe, unde s-au povestit amintiri din comunism, intamplari din fosta URSS (Vasile Ernu spunea ca, de exemplu, in URSS distantele nu se calculau in kilometri ci in zile. La o suprafata atat de mare, perceptia spatiului disparea si ramanea doar ideea ca intre localitatea X si localitatea Y mergi 2 zile cu trenul), glume despre cum bea cetateanul sovietic sau cum vedea un elev geografia “imperiului”. Costi Rogozanu a citit fragmente din carte, Pavel Stratan a cantat iar Dan Perjovschi a vorbit despre cat de greu este sa definesti niste limite culturale.

Ne-a placut ideea unei lansari mai putin traditionale si promovarea care i s-a facut inainte, astfel ca in sala era multa lume, probabil mai multa decat ar fi fost daca evenimentul s-ar fi intamplat la… Uniunea Scriitorilor.

“Nascut in URSS” are si site, iarasi o idee buna zicem noi, mai ales ca acolo nu gasim doar coperta si fragmente din carte, cum am mai vazut, ci fotografii, inregistrari sau muzica din lumea sovietica. O lume construita din bucati, un puzzle cum spune chiar autorul, minimalista si cotidiana. Pentru cei mai tineri probabil ca par chiar exotice si amuzante, dar pentru cei care au trait efectiv in acea perioada, erau o realitate greu de ignorat.

-
2 June, 2006
Comments Off on Vasile Ernu s-a “Nascut in URSS” – www.metropotam.ro