Cum am întinat înaltele idealuri comuniste – Suplimentul de cultură nr.79, 3-9 iunie 2006

Constantin Vica

Vineri, 26 mai, Vasile Ernu, în lipsa unei revoluţii care să ne mai scoată din plictiseală, şi-a lansat o egografie: Născut în URSS. În Club A. Şi cu un puhoi de foşti pionieri gata echipaţi cu cravatele roşii. A fost maraton de lectură, dar şi Congres extraordinar, laborator de nostalgie, dar şi muncă patriotică. Tot ceea ce v-a fost frică să ştiţi despre comunism puteaţi să-l întrebaţi pe Vasile Ernu. Care nici el numai e tânărul revoluţionar de altădată, parcă bate încet spre un Lenin mulţumit îmbrăcat în Ostap Bender, atent la discursul (auto)ironic, atent la ceea ce niciodată comunismul nu a reuşit să simuleze pînă la capăt: pluralismul opiniilor, interacţiunea ideologiilor.

URSS e cel mai cool lucru posibil
Ce am aflat la maratonul de lectură din Club A: Planeta Moldova face mici filmuleţe la fel de bolnave despre fete prostuţe şi bărbaţi răi. Andrei Gheorghe în continuare e Gheorghe, se descurcă excelent. Mihai Vakulovski traduce beton din limba rusă isteriile de melodii rock ale anilor 80 (din DDT: “Pe cer un curcubeu atârna, iar pe el o scroafă stătea / Şi cu ochi de privighetoare de sus totul urmărea.”). Pe partea aparent nesovietizată, adică pe comunismul românesc, părerile sunt împărţite. Ca şi cum toată viaţa băieţii noştri (fraţi mai mici ai băieţilor lor, care au luat-o singuri pe drumul cunoaşterii capitaliste) ar fi exersat discuţia liberă, din vârful pipei, nu cu radioul dat la maxim să nu se audă nimic.
Cum spunea şi Bogdan Ghiu: “Născut în URSS parcă nu are autor”. Volumul e scris din memoria sovietică colectivă, în care lucrurile se amesteacă alandala, de la Stalin la Nu pagadi, cu trecere prin perestroika, Victor Ţoi, Maiakovski şi desigur, Ostap Bender. Este ficţiune toată realitatea asta pe care Vasile Ernu o exploatează ba antropologic, ba literar, ba logic, ba subţire-ideologic? În mod sigur e o explorare, ceva între prima vorbă a lui Gagarin (PoehaliSă mergem!) şi frumoasa vorbă a lui Erofeev: “Şi am băut imediat”.
Costi Rogozanu observă mişcarea de marketing: stânga a devenit un produs de consum al capitalismului. Ea e un brand cu foarte multe picioare. “Stânga e ceva foarte cool, foarte capitalistă” insistă Rogozanu. Tovarăşul Ernu speră ca adevărata stângă, de la Marx citire, să se redreseze în România. Apoi Rogozanu a citit textul în care politrucul de ieri face PR-ul de azi, activistul pierdut e în căutarea noii manipulări. Şi concluzia: “În URSS era naşpa; partea intrigantă a cărţii e tocmai paralela între comunism şi capitalism”.

Eu nu am nici un fel de nostalgie
Spune Perjovschi. “Coada era ura faţă de aproapele meu. Vasile strică imaginea fixă din cultura română. Vasile tocmai a coborât acum din Cosmos şi lumea nu mai e aşa cum credea el.” A încheiat Perjovschi.
“Jos mâinile murdare de pe visul copilăriei mele!”. De aici începem să-l ascultăm pe Ernu. Apoi se dă de gol: e de partea teoriei criticiste. Să preluăm citic şi comunismul şi capitalismul – conceptul în care ne mişcăm e represiunea, fie ea ideologică sau economică. Ce este URSS? Patria în care nu există distanţe în spaţiu, ci în timp. Patria în care, tocmai pentru că uniformizarea era comandată de la centru, puteai să faci diferenţa. Şi patria din care nu mai poţi pleca niciodată. Vasile Ernu nu a făcut un experiment şi nici măcar o mărturisire despre comunism. A repetat, într-o carte uşor lizibilă, dar cu multe uşi de deschis, visul copilăriei sale, în care nimic nu era mai înfricoşător şi mai blând ca plapuma roz de pe harta lumii, Uniunea Sovietică.

Casetă 1
Cîteva lucruri noi despre un imperiu mort
Gagarin, chiar dacă e băiat din popor, i-a rupt pe americani.
În URSS nu se face sex. Aici femeile şi bărbaţii sunt tovarăşi de viaţă.
În URSS se bea foarte mult pentru că se bea ingenios. Nu poţi bea nimic aşa, de dragul beţiei. Bei să faci sex cu băutura. Acest sex e permis în URSS.
Micuţa Vera: “Iar scopul nostru, Serioja, este unul singur: comunismul.”
Ostap Bender: “Rusia nu te va uita.”

Caseta 2

Cartea are o extensie vizuală şi audio – un site disponibil de vineri. Tot ceea ce acum a trecut în public domain-ul sovietic (pentru că în URSS nu există proprietate privată) se regăseşte în acest site. Desene animate, discursuri ale lui Gorbi, afişe propagandiste, obiecte, muzică, filmuleţe, poze cu Lenin, afişe comerciale, totul despre o lume dispărută doar de pe hartă.

-
3 June, 2006
Comments Off on Cum am întinat înaltele idealuri comuniste – Suplimentul de cultură nr.79, 3-9 iunie 2006