Vasile Ernu

În viaţă există lucruri mult mai îngrozitoare decît moartea BR Anna Ahmatova

În viaţă există lucruri mult mai îngrozitoare decît moartea
Anna Ahmatova
blog

JURNAL – Odessa, Chisinau, Moscova, Iasi, Cluj, Bucuresti

MOSCOVANu va temeti, tovarasi, Stalin s-a privatizat!
(text aparut in Observator Cultural nr. 77)Dupa treisprezece ani, timp in care nu am mai vizitat acest oras, Moscova isi pastreaza foarte bine aerul imperial, impunator, insa mai adauga permanent o multime de noi fatete. Moscova moderna, asa cum a fost ea construita de Stalin, are citeva trasaturi esentiale. Moscova s-a vrut intotdeauna o capitala de Imperiu, adica un oras care sa insufle putere, respect si ordine. Orasul a inceput sa-si recapete aceste trasaturi dupa perioada de mahmureala a anilor ’90, in care totul parea mai degraba cazut intr-o faza de descompunere.
Daca la inceputul anilor ’90 toata simbolistica sovietica si istoria perioadei comuniste pareau intrate in dizgratie, astazi, dimpotriva, exista o revenire, dar dintr-o perspectiva mai sofisticata. Vechile simboluri sint pastrate, alaturi de ele facindu-si loc insemnele noii Rusii, amestecate printre nenumaratele reclame care intruchipeaza prin excelenta puterea de facto. Moscova de astazi e o stranie combinatie intre Stalin si un capital financiar imens. Moscova este un fel de Stalin privatizat dupa propriile sale reguli. Orasul se impune, intr-adevar, prin proportii, spatii imense, cladiri mari, sosele foarte largi, parcuri intinse, cartiere noi si multe.

Moda iahturilor

Ceea ce s-a adaugat nou la aceste lucruri deja existente sint, fireste, preturile. Cum ar putea fi altfel? Un Stalin capitalist lucreaza cu acelasi sentiment specific: bezpridel (lipsa de limita). Capitalistul Stalin s-a plictisit, nu mai vrea sa mearga sa se distreze pe cele mai scumpe insule sau sa-si cumpere nu stiu ce masina de lux. Acum, la Moscova, se poarta altceva. in aceasta vara se poarta iahturile. Da, ati citit bine. Anul acesta toate firmele din lume si-au adus iahturile la vinzare. Fireste, Moscova nu are iesire la mare, ocean si nu are nici macar o balta mai mare in zona, dar are un riu mic care se cheama tot Moscova. Ei bine, noii imbogatiti se plimba pe riu in sus si in jos cu cele mai luxoase iahturi. Asa cum la noi fiecare parvenit isi etaleaza ultima masina achizitionata, acolo bogatanii defileaza cu ultimele iahturi. Dar asta nu e tot. Acum e la moda si private party. Daca acum citiva ani era la moda sa inchiriezi un avion privat si sa-ti duci amanta la nu stiu ce concert la Paris, New York ori Londra, acum e altceva la moda. Platesti un star sa vina sa-ti cinte in vila ta, iar prietenii sa se minuneze (ma rog, Gigii lor vor VIP-uri occidentale, dar si VIP-urile locale au preturi respectabile). Toate VIP-urile occidentale stiu ca la Moscova se cistiga foarte bine pentru o cintare scurta.

Noul stil de viata al Moscovei capitaliste se scalda in lux. La Moscova totul e atit de scump incit atunci cind te intorci la Bucuresti, totul ti se pare gratis. Credeti-ma, nu exagerez! Cum se face ca un oras estic, iesit de curind de sub comunism, capitala unei tari cu serioase probleme economice, este totusi cel mai scump oras din lume? Ei bine, pentru ca Moscova a fost si ramine un oras privilegiat. Un amic care-si cunoaste bine orasul si tara sustine: „Imagineaza-ti ca pentru acest oras lucreaza toata Rusia, pe de o parte, iar imensul profit adus de pe urma vinzarii petrolului si gazului rusesc se reflecta aici, pe de alta parte“. Adica, in Moscova sint preturi petroliere, din pacate nu si salarii petroliere decit pentru un numar restrins, dar semnificativ de beneficiari.
Ca urmare, un alt fenomen pe care il intilnesti la Moscova e faptul ca toata lumea umbla cu o doza sau o sticla de bere in mina. Peste tot, de la metrou la Piata Rosie, de la Biblioteca Lenin si pina la Galeria Tretiakov, cetateanul moscovit are in mina o bere. Lucrurile au luat insa o amploare stranie. De la neputinta cetateanului simplu de a sta la un bar sa consume o bere din cauza pretului (in magazin preturile sint asemanatoare cu cele de la noi) s-a ajuns sa fie cool sa bei bere in locurile publice. Asa ca daca vedeti un ultim model de BMW din care coboara o blonda cu haine pe ea de citeva mii de euro, iar in mina are o banala cutie de bere, sa nu va minunati: este o moscovita cool.

Exista, oare, Ucraina?

inainte de a ajunge la Moscova am trecut prin Ucraina. Un drum foarte lung incit am avut timp sa-mi pun o intrebare simpla: exista, oare, Ucraina? Fireste ca exista asa cum exista orice stat produs dupa destramarea URSS-ului. Ba chiar pare a fi cel mai impunator stat dupa Rusia. in acelasi timp, Ucraina nu exista, caci nimic nu e unitar in acest tinar construct politic. Aici totul e juma-juma. Daca atunci cind intri in Ucraina poti sa fii intrebat in limba ucraineana „incotro mergi?“, cind iesi din Ucraina vei fi intrebat cu siguranta in limba rusa „de unde vii?“. Aici, daca jumatate din populatie vorbeste ucraineana (chiar daca stie si ruseste), atunci cealalta jumatate vorbeste ruseste (si nu prea stie ucraineste). Aici jumatate de tara voteaza culoarea orange crezind ca asta e culoarea Europei, in timp ce cealalta jumatate voteaza pe alb-albastri, fiind convinsi ca aceasta e culoarea Rusiei. Asa cum Kievul e rupt in doua de riul Nipru, la fel si tara este un intreg compus din doua parti care se resping. Se resping de o maniera mult mai dura decit pare la prima vedere. Mi-e greu sa cred ca Ucraina poate deveni o tara atita timp cit aceasta ruptura este atit de puternica si poate fi speculata cu atita usurinta de forte externe, oricit de binevoitoare ar fi ele. Aceasta contradictie puternica din interiorul Ucrainei ar trebui negociata si, treptat, dizolvata. Cum se poate face e greu de spus si, in definitiv, e o intrebare la care numai ei pot si trebuie sa-si dea raspuns.
Cit despre cultura… e si mai complicat. Ca sa ne referim doar la scriitori: majoritatea scriitorilor pe care incearca sa si-i revendice si resemnifice ca fiind scriitori ucraineni sint de fapt scriitori de limba rusa (din pacate pentru ei). Chiar si ultima descoperire, scriitorul A. Kurkov, cel mai tradus scriitor la ora actuala din fostul URSS si care sta la Kiev, scrie tot in rusa. Lucrurile nu sint deloc simple.

Nomenclatorul nationalitatilor

in perioada sovietica aveam un cintec care spunea ca toate popoarele din URSS sint „frati pe veci“, iar cele 15 republici sint „republici surori“. Si astazi, in faimosul VDNH, parcul din Moscova unde se expuneau maretele cuceriri ale progresului, tehnicii, stiintei si agriculturii, gasim un havuz imens in jurul caruia se afla 15 statui care infatiseaza 15 fete frumoase imbracate in portul national al fiecarei republici. Sora Moldova are in mina un strugure si un stiulete de porumb (sau popusoi cum zic basarabenii).

Ce a mai ramas astazi din aceste elemente nationale? URSS a fost totusi o tara multinationala, iar Rusia ca mostenitoarea acesteia (lucru ce nu convine multor rusi) are in continuare un numar foarte mare de popoare. Iar in Moscova, care e un nod de legatura intre Europa si Asia, se afla o impresionanta populatie nemoscovita, provenita din alte nationalitati. Daca la Moscova, in perioada comunista, nationalitatea (si nu numai) era legata mai mult de un anumit specific, un soi de exotism, fie el accent straniu, reper geografic sau marfuri de provenienta locala, acum totul s-a modificat. Nationalitatea incepe sa fie asociata, aproape pina la identitate, muncii pe care o prestezi. Nationalitatea si genul de munca pe care il prestezi la Moscova au devenit aproape identice. Nationalitatea a devenit un soi de meserie. Sa va dau un exemplu pe care l-am auzit la prietenii mei moscoviti. intr-o zi li s-a stricat frigiderul. Era vechi si doreau sa-l schimbe. Credeti ca au chemat gunoierii sa-l ridice? Nu, au chemat uzbecii. Ei bine, in alta zi, trebuiau sa schimbe faianta si au apelat nu la mesteri, ci la moldoveni sau ucraineni. Cind au vindut garajul au apelat nu la agenti de vinzari, ci la armeni. in limbajul cotidian, nomenclatorul meseriilor a inceput sa fie substituit de un soi de nomenclator al nationalitatilor, iar asta a dus la inlocuirea titulaturii unei meserii cu numele nationalitatii respective. Asa ca Moscova e plina de armeni, moldoveni, ucraineni, uzbeci etc., adica de comercianti, constructori si gunoieri. Mai nou vin „hoarde“ de chinezi, dar am uitat sa intreb care-i meseria lor.

Portrete de intelectuali rusi si nu numai?

Viktor Misiano e poate cel mai semnificativ intelectual rus cunoscut in afara tarii din cei care stau in Rusia. Ne cunoastem de citiva ani buni si chiar am reusit sa-l invit la Bucuresti acum un an sa tina niste conferinte (printre altele la NEC si Goethe Institut). Dind citeva telefoane, mi-a aranjat intilniri pentru citeva zile cu o lejeritate incredibila. Cu biroul in centrul Moscovei (chiar linga statuia lui Maiakovski, loc semnificativ pentru cultura moscovita), Viktor editeaza cea mai importanta revista de arta contemporana din Rusia (Hudojestvenii Jurnal). Este critic de arta si curator si e mai mereu pe drumuri. Cum imi place mie sa spun: intelectual din categoria „produsul de lux al comunismului“. Pe Misiano il puteti vedea aproape la orice expozitie sau eveniment artistic important din lume. Este un povestitor excelent, iar marele lui atu e ca mereu te surprinde prin modul de a pune problema si de a analiza diverse situatii. Si iata ultima poveste.

Viktor este sunat de Alexandr Dughin. Cine-i Dughin? Mda, Jirinovski e mic copil pe linga el. Dughin e poate cel mai influent personaj de pe scena rusa. Vine de pe filiera dreptei radicale (ar fi adorat prin Romania si am fost surprins sa-l vad cu un editorial in Ziua), combina perfect diverse categorii de discurs, lucreaza cu toate strategiile de advertising si marketing, amesteca tot ce-l poate ajuta sa se pozitioneze pe piata: trend & brand. Un cocteil intre tot ce poate fi mai vandabil: cultura, politica, comunism, capitalism, religios, trecut, viitor etc. Un popa, un ascet, un prooroc, un mesia, un salvator care se imbraca de la Prada. Ei bine, acest Dughin il suna pe Misiano (care se afla la polul opus; nu poti nici macar sa-ti imaginezi ca pot sta la o masa) si il roaga sa se intilneasca sa discute despre „situatia politica“. intilnire la ceva cafenea elitnaia (adica foarte scumpa). Apare Dughin, cu plete si barba bine ingrijite si perfect asortat. Sare in ochi un soi de tricou mulat, cu gauri, prin care se vede un lant mare de aur cu o cruce imensa pe care atirna crucificat un „gimnast“ (cum ar spune smecherii de Moscova). Se aseaza si comanda un capuccino. Chelnerita il aduce si il pune pe masa. Dughin se apleaca peste masa si face semnul crucii deasupra cestii. incepe discutia, dar paradoxul situatiei a facut ca restul sa nu mai conteze.

Nu va temeti, tovarasi!

Cel mai neobisnuit mi se pare sa te vezi la Moscova, da, la Moscova si nu la Amsterdam, Paris sau Londra, cu prieteni pe care nu i-ai mai vazut de ceva timp. in Cluj ii ziceam Tiki (Ovidiu Tichindeleanu) si e genul de intelectual perfect adaptat secolului al XXI-lea. Un traseu semnificativ: Franta, Germania (mai degraba Berlin) si New York. De citiva ani face naveta intre New York si Moscova. Nu o sa va spun de ce face aceasta naveta, dar il invidiez, caci mereu in capul meu (nu stiu de ce) New York-ul se asociaza cu Moscova (din pacate, inca nu am verificat supozitia mea). Iata o relatare despre Moscova, la un saslik, intr-unul unul din restaurantele uzbece din parcul VDNH (cum spuneam noi cind eram mici… „din spatele frontului inamic“): „intii, pentru anticomunisti, regula degetului mare: Moscova nu e comunista… in Moscova, precum la NYC, esti in centrul universului… dar Moscova nu e Rusia, asa cum New York City nu e nicidecum Statele Unite… la fel ca la New York, in Moscova iti sare in ochi strinsa legatura a capitalismului cu imperialismul, colonialismul si rasismul… pont fashion-victimelor din Romania: paradisul consumist nu e in vestul pe care il tot copiaza la a doua mina… oamenii locului stiu pe de rost de la Ostrovski ca «viata ii este data omului o singura data»… aviz pragmatistilor: cel mai important centru de acumulare capitalista din «zona strategica»… insa elitnii inseamna scump, democraticinii ieftin… pont culturnicilor si sociologilor: bulele mici dimbovitene sint spume industriale pe albia Moscovei… si in ciuda (re)presiunii oligarhiilor capitaliste, e plin de interstitii de piata libera… de la gorbushka la fabrika, trecind prin falanster si avtonom, cultura independenta duduie… ne boitesi, tavarisci (nu va temeti, tovarasi)…“
Am notat cuvint cu cuvint… da, nu va temeti, tovarasi.. Sa le mai dam o sansa!

Sa nu fii un intelectual „la moda“

Intilnirea cu Alexandr Ivanov mi-a fost propusa de Viktor Misiano. Ivanov este genul de intelectual rus (pe cale de disparitie si pe acolo) care, in anii ’90, a luptat pentru noua ideologie neoliberala si care, dupa ce a trecut starea de mahmureala a perioadei postcomuniste, s-a convertit spre stinga (piei satana!). O stinga care, in Romania, lipseste cu desavirsire (la auzul cuvintului „stinga“ culturnicii locali iti recomanda imediat o Cuba sau o Coreea… aceea, nu ailalta): e o gindire critica ce chestioneaza cu aceeasi lejeritate prezentul, dar si trecutul. Alexandr Ivanov a construit una dintre cele mai in voga edituri moscovite, AdMarginem, in care gasesti de la Heidegger, Derrida, Zizek si toata filozofia contemporana, pina la cei mai controversati scriitori rusi ai momentului: Prohanov, Limonov (poate cel mai scandalos intelectual rus din ultimii 15 ani), Sorokin, Siranov, Elizarov. Sasa Ivanov construieste aceasta editura ca pe un proiect propriu, neavind ca finalitate profitul (fara a exclude aceasta posibilitate).

El incearca sa arate locul in care se afla Rusia, sa constientizeze starea in care se gaseste tara, sa incomodeze, sa zgindare cele mai ascunse rani ale societatii. Stie ca istoria in care a trait a fost un mare fals, insa isi iubeste falsitatea in care a trait, caci a fost istoria lui si a parintilor lui; acest fals si-l asuma si incearca sa-l inteleaga.
La prima vedere poate parea si un ginditor la moda. E fals. A fi la moda in Moscova inseamna sa fii bine cotat, sa fii bine platit si nu in ultimul rind, sa fii carierist (ca la noi, de altfel). Sasa insa locuieste intr-unul din „dormitoarele“ Moscovei, iar cu banii pe care-i cistiga, calatoreste. El nu vrea sa fie la moda „caci a fi la moda inseamna sa te gindesti mereu la faptul ca celalalt poate sa devina mai la moda decit tine si de fapt sa intri intr-o goana nebuna fara sens“. Si atunci prefera sa fie mereu altul, sa regindeasca de fiecare data totul si sa nu fie la moda.
A fost acum doi ani in Romania. A devenit un admirator al Romaniei. A vazut Bucurestiul, Clujul, Maramuresul si era surprins de faptul ca nu stia nimic despre Romania, de care a aflat in Anglia, nu in Rusia. La Moscova, nimeni nu stie nimic despre Romania.

Ce se stie despre Romania la Moscova?

Da, chiar asa: la Moscova nu stie nimeni nimic despre Romania. Noua mea tarisoara e inexistenta. Cei din generatia mai in virsta repeta doua cuvinte: mebeli (mobila) si tomis (incaltaminte Tomis), iar cei tineri habar nu au de nimic. Rusia este ignoranta la acest capitol si aici recunosti perspectiva imperiala de tip „noi si restul lumii“ pe care o gasim astazi mai ales in SUA. Da, se mai retine o poveste haioasa din unul din bancurile cu Schtirletz (echivalentul sovietic al lui James Bond) in care Schtirletz a tras(o) de(pe) zanavescu (oblon), insa Zanavescu era o spioana romanca. E un banc care se bazeaza pe un joc de cuvinte in care se presupune ca toate familiile romanesti se termina cu escu si toata lumea stie acest lucru. Asa ca spioana romanca Zanavescu a devenit foarte faimoasa in URSS si multi inca si-o mai amintesc. (Adevarul e ca e o performanta mare si ar merita un capitol aparte caci e cel mai cunoscut roman in URSS/Rusia)

Ce se mai stie in Rusia despre Romania? Mai nimic. insa se stiu foarte multe despre Republica Moldova, care indirect trimite informatii despre Romania. Paradoxal, la nivel informational in Rusia, Romania este mediata de Republica Moldova, ne place sau nu ne place noua acest lucru. Si nu vorbesc aici despre „marea politica“ ce lipseste cu desavirsire la noi, ci despre nivelul mediu de informare. Iar despre Moldova si moldoveni se stiu destul de multe. Moldova face vin bun, cu mare traditie la consumatorii rusi, cu toate ca acum vinul moldovenesc trece, pe piata ruseasca, printr-o perioada dificila. De asemenea, se stie ca daca vrei sa construiesti sau sa faci reparatie in casa trebuie sa apelezi la muncitorii moldoveni, moldovani is baieti docili, fac treaba buna, poti sa ai incredere in ei si nu-s foarte scumpi. in Moscova ii intilnesti destul de des si deseori auzi dulcele lor grai. E cunoscuta destul de binisor problema Transnistriei in care Rusia este implicata direct si, fireste, indirect prin faptul ca exista o problema teritoriala a Moldovei legata de Bolisaia Ruminia (Romania Mare).

Cel mai interesant e faptul ca limba/cultura romana/moldoveneasca este cunoscuta prin intermediul trupelor O-zone, Zdop si Zdup si Gindul Mitii. Au trecut si ei prin faza O-zone ca tot mapamondul, de altfel. Povestea s-a stins deja cu toate ca mai poti auzi uneori „Dragostia dzin tzei“. Gindul Mitii este deja un soi de nasi (ai nostri) din Moldova, sint in toate topurile rusesti, cinta mai mult in rusa si ii poti vedea in diverse cluburi din Moscova. Toti stiu bine ca-s din „insorita Moldova“. Suna destul de haios sa auzi la Moscova: a tiperi budut peti (iar acum vor cinta) Gindul Mitii. Va dati seama ca sintagma „gindul mitii“, chiar daca e tradusa in rusa, suna aberant. Iar Zdupii sint foarte faimosi. Nu exista festival important, club care se respecta, sa nu-i aiba ca invitati pe baietii cu „bunica bate doba“. Ei sint bine cotati si reusesc (singura trupa de la noi… care noi?) sa evolueze simultan pe trei piete: romaneasca, occidentala si ruseasca. Iar piata ruseasca este pentru ei poate cea mai importanta, caci e o piata imensa si se cistiga bine, de aceea fac si variante rusesti la piesele lor. Asa ca, daca Romania vrea sa intre pe piata ruseasca, fie economic, fie cultural (politic oricum nu conteaza), va trebui sa apeleze la intermediari moldoveni, caci introducerea le este deja facuta.
Pe piata de carte ruseasca nu se gaseste nimic din scriitorii romani, cu exceptia lui Ionescu, Eliade si Cioran (dar ei sint vazuti mai degraba ca francezi). Pentru Cioran chiar exista o anumita patima. Le place rusilor cum suna mai ales la un pahar de vodca. La stilul lor sado-masochist, stilul cioranian cade bine.

Le mai place cuvintul Transilvania. Prietenul meu, care imi traduce cartea Nascut in URSS in ruseste, un bun cunoscator al spatiului rus (scrie si publica in Rusia), dar si al celui romanesc (stie romaneste), m-a prezentat, intr-unul din textele oferite presei rusesti, ca pe un scriitor nascut in URSS, dar care e stabilit in Transilvania. De ce in Transilvania? – am intrebat eu nedumerit. Pentru ca la Moscova suna foarte bine acest cuvint, chiar daca habar nu au ce e aia (mai e o paralela stranie intre Dracula/Tepes si Ivan cel Groaznic – mi-a explicat el. Ok, am inteles eu tendinta de a ma marketiza cu orice pret, dar, totusi, le-am explicat eu, Transilvania este in Romania. Deductia a venit de la sine: aha, deci Dracula e roman.

-
27 August, 2006
in: Blog   
Niciun comentariu

Comments

Leave a Reply